Hoe houd je de spreekwoordelijke ballon in de lucht
“Je kijkt toch automatisch even naar boven. Je ziet helemaal geen ballon. Geen vliegtuig. Het is heel apart.” Tijdens een fietstocht over een landweggetje, omringd door een helderblauwe lucht waarin vogels vrij luchtruim hebben, komt bij Pieter het besef. In alle vrijheid ondernemen blijkt niet zo vanzelfsprekend.
Voor dit blogbericht sprak ik met Pieter Kooistra, eigenaar van het Noordelijk Ballonvaartcentrum, over hoe hij de spreekwoordelijke ballon, in deze roerige tijd, in de lucht houdt.
Waar normaal gesproken het vaarseizoen half maart, begin april op gang komt, heeft Pieter nu stille hoop dat het seizoen vanaf 1 juni weer in topsnelheid kan varen. Echter dat je nu niet met 10 personen in een rieten mand van 1,50 bij 3 meter in de lucht kunt hangen, betekent niet dat je als bedrijf stil hoeft te staan. Pieter heeft een seizoensbedrijf, maar ook buiten het seizoen wordt er doorgewerkt. Op een positieve manier maakt hij er gebruik van dat de start van het ballonvaartseizoen is uitgesteld. “Het is juist belangrijk om in deze periode koers te houden en je bedrijf door te ontwikkelen”, vertelt Pieter. “Je laten ontmoedigen door de beperkingen die zijn opgelegd, is niet helpend. Er is altijd een oplossing te vinden, laat de creativiteit zijn werk maar doen”. Hier spreekt het hart van een ondernemer.
Pieter legt uit dat de dagen voornamelijk zijn gevuld met kantoorwerk. “Naast het fysieke onderhoud aan de ballonnen moet het papierwerk ook kloppen, dit doen we juist nu om straks vol te kunnen focussen op het ballonvaren”. Het echt contact hebben met de klant, zowel in binnen- als buitenland staat even op een lager pitje. Ook het mogen aanbieden van die unieke belevenis waarin je het overweldigende gevoel van vrijheid ervaart, in een luchtbel van rust, kan helaas even niet worden gerealiseerd. Vrijheid die sinds een paar weken niet meer zo vanzelfsprekend is.
Aangezien het meest succesvolle visitekaartje even niet meer in het luchtruim mag hangen, is het zaak voor Pieter om na te denken over hoe je de zichtbaarheid van het bedrijf op een andere manier kunt vergroten. Zo is er nagedacht om de “ballon-experience” online aan te bieden, maar Pieter legt uit dat het gevoel van vrijheid simpelweg niet in een online experience is te vangen. “Dat moet je gewoon real live meemaken, dat is zo uniek!”
Veel mensen die omhoog kijken en een ballon zien varen, zouden dat ook wel willen of hebben al mogen ervaren hoe bijzonder het is en willen het nog een keer meemaken. “Je hangt aan een warme bel met lucht in een rieten mand. Het klinkt simpel, maar het is zoveel meer dan dat”. Pieter schetst vervolgens het avontuur waarbij je weet dat je omhoog gaat en weer landt op de grond, maar dat je daar tussenin geen idee hebt wat er precies gaat gebeuren. “Je ervaart een stukje vrijheid in de lucht wat een band schept, met wie je het ook deelt”. Het klinkt als een romantisch avontuur. Pieter kijkt enorm uit naar het moment dat hij dat weer mag ervaren. Tot die tijd wordt er achter de schermen enthousiast doorgewerkt om alle gasten straks weer de perfecte ballonvaart te mogen bezorgen.